Bezstarostný konec podnikání: Jak zrušit živnost přes datovou schránku

Štítky:

Zdroj: freepik.com

Rozhodli jste se pro změnu v kariéře a po letech chcete ukončit podnikání? Nejrychleji to jde s datovou schránkou. Provedeme vás procesem online zrušení živnosti krok za krokem a ukážeme vám, jak se vyhnout zbytečným chybám.

V čem je lepší zrušení živnosti přes datovou schránku

Zrušení živnosti elektronicky prostřednictvím datové schránky přináší nespočet výhod. Zapomenout můžete na vyplňování formulářů, fronty na úřadech a čekání na doručení vyrozumění. Zrušení živnosti online šetří čas i peníze a vy se můžete soustředit na budování nové kariéry nebo si užívat zasloužené volno.
 
Elektronické podání je navíc mnohem přehlednější, díky čemuž se nemusíte bát, že byste při vyplňování udělali chybu. Jestli vám podání online nevyhovuje, můžete i nadále zajít osobně na živnostenský úřad nebo potřebné dokumenty zaslat poštou.

Jak na zrušení živnosti přes datovou schránku

V první řadě zjistěte, zda máte aktivní datovou schránku. Podle změny zákona č. 300/2008 Sb. by ji měli mít zřízenou všichni živnostníci, a to od 1. ledna 2023. Pokud ano, můžete zrušit živnost přes datovou schránku. Po přihlášení do datové schránky vyhledejte jednotný formulář pro zrušení živnosti. Jedná se o změnový list, s jehož pomocí přerušení nahlásíte všem potřebným institucím. Naleznete ho na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.

Stáhněte si ho do počítače a pečlivě vyplňte všechny požadované údaje. Ještě předtím doporučujeme zkontrolovat, zda máte v počítači nainstalovaný program JavaScript, bez něhož nebude formulář fungovat.

Ověřte si, že jste uvedli správné identifikační údaje, datum ukončení podnikání a případně i důvod zrušení živnosti. Vyplněný a podepsaný formulář odešlete prostřednictvím datové schránky na příslušný živnostenský úřad.

Ten žádost zpracuje a o výsledku vás bude informovat elektronicky. Zrušení živnosti online je otázkou několika kliknutí, zatímco se vyhnete zbytečnému papírování a pobíhání po úřadech.

TIP: Před zrušením živnosti nezapomeňte vyřešit účetnictví, například služební auto či jiné závazky. Po zrušení živnosti můžete narazit na komplikace

Na co nezapomenout po zrušení živnosti

I když je zrušení živnosti online snadné, nezapomeňte na důležité povinnosti, které je třeba plnit i po ukončení podnikání. Například musíte podat daňové přiznání za období, kdy jste podnikali. Nezapomeňte do něj zahrnout veškeré příjmy a výdaje a případně uplatněte i daňové slevy a odpočty.

Pokud máte nějaké nesplacené bankovní půjčky či nebankovní půjčky, je nutné je splatit a informovat o tom předem vaše věřitele. Jedná se například i o dosud neuhrazené závazky vůči dodavatelům, finančnímu úřadu, zdravotní pojišťovně či Správě sociálního zabezpečení.

Jak na zrušení pozastavené živnosti

Pozastavení živnosti je dočasné. Po uplynutí stanovené doby dojde k jejímu automatickému obnovení. Nepřejete-li si, aby se vaše živnost obnovila, je nutné ji včas zrušit nebo prodloužit. Rozhodnete-li se naopak živnost obnovit, můžete tak učinit zcela zdarma. Délku pozastavení živnosti si můžete zvolit sami, maximálně však na dobu 5 let.

Pokud jste si v minulosti pozastavili živnost a nyní ji chcete trvale zrušit, postupujte stejně jako v případě aktivní živnosti. Zrušení pozastavené živnosti lze provést opět elektronicky prostřednictvím datové schránky.

Kde všude musíte nahlásit pozastavení či zrušení živnosti?

Pozastavení či zrušení živnosti s sebou nese povinnost informovat o této skutečnosti hned několik institucí. Nenechávejte nic na posledních chvíli, vyhnete se zbytečným komplikacím a možným pokutám.

Prvním krokem je oznámení o pozastavení nebo ukončení živnosti na finančním úřadě do 15 dnů. U Správy sociálního zabezpečení i zdravotní pojišťovny činí lhůta 8 dnů. Při jejím nedodržení, vám může být uložena pokuta až do výše 10 000 Kč. V případě, že máte sjednaný podnikatelský účet, nezapomeňte se obrátit také na svou banku.

Kromě výše uvedených institucí je vhodné informovat obchodní partnery a klienty. Učinit tak můžete formou e-mailu, dopisu či oznámením na webových stránkách. Pokud jste vyplnili změnový list, nemusíte přerušení či ukončení u státních institucí hlásit.

S datovou schránkou je proces ukončení podnikání snadnější a rychlejší. Nečeká vás žádné papírování a běhání po různých úřadech. Přesto musíte splnit některé povinnosti. Předem zjistěte, o jaké se jedná a ujistěte se, že dodržíte veškeré zákonné lhůty.
 

Neoznámkováno