Češi stále častěji nakupují online, tržby obchodů rostou

nakupTržby maloobchodníků v České republice rostou, v květnu se meziročně zvýšily z 4,9 na 7,5 procenta. Zákazníci mají největší zájem o nepotravinářské zboží, které si objednávají přes internet nebo jiné zásilkové služby. Pozadu nezůstávají ani nákupy potravin, které se lidé učí nakupovat online.

<script type='text/javascript'></script>


Dle zveřejněné statistiky, kterou uskutečnil Český statistický úřad, se tržby meziročně zvýšily o čtyři procenta. Na narůstající výsledek měl zásadní vliv počet pracovních dnů, kterých bylo v květnu 2016 o tři více než ve stejném měsíci minulý rok. "Češi utrácejí jak za potraviny, tak za nepotravinářské zboží. Razantně rostou tržby internetových prodejců, tentokrát o 25 procent. Je vidět, že internet stále nabízí nové růstové možnosti," uvedl Pavel Kulhavý ze společnosti PwC Audit.

Nejrychlejší růst byl zaznamenán v prodejnách se zbožím pro domácnost, u nichž došlo k vylepšení oproti loňskému roku o více než devět procent. Obchody nabízející farmaceutické, zdravotnické a kosmetické produkty si přilepšily o 7,6 %. Ani další odvětví si nepohoršila. Češi více utráceli za výpočetní techniku, oblečení, obuv, sportovní vybavení i za kulturu nebo pobyty. Trend zdravého stravování se na výsledcích pozitivně promítl v útratě za potraviny. Ve specializovaných obchodech se tržba zvýšila o 4,1 procenta a ve nespecializovaných dokonce o 4,7 %. Jak se domnívá Kulhavý, zákazníci si začínají pomalu zvykat na možnost nakupování potravin přes internet.

V maloobchodních sítích dominují prodejci automobilů. Rostoucí počet nově zaregistrovaných vozidel v květnu a červnu napovídá, že celé první pololetí 2016 bude v tomto ohledu nadprůměrné. Prodej osobních aut v červnu dokonce překonal rekord, prodalo se jich přes 25 tisíc. O své plechové miláčky se pečlivě staráme, což dokazuje meziroční navýšení částky za opravy o 16,2 procenta. Tržby spojené s prodejem motorových vozidel vzrostly zhruba o pětinu.

Podle odborníků by se měla podobná situace u spotřebitelů udržet i v nadcházejících měsících. Ekonomický růst se sice zpomalí, ale nezaměstnanost bude i nadále rekordně nízká.

Neoznámkováno