V dnešním článku se vrátíme znovu do oblasti internetových stránek a zamyslíme se nad významem a efektivitou domén druhého versus třetího řádu.
<script type='text/javascript'></script>
Hned na úvod si vysvětlíme hlavní rozdíl mezi doménami druhé a třetí úrovně. Doménový tvar druhé úrovně je tvořen předponou (není však úplně podmínkou) www, samotným doménovým jménem a lokalizační příponou (*.cz, *.com, *.uk, *.sk aj.). Naproti tomu třetí doménová úroveň zavádí ještě před doménu tzv. subdoménu, tedy finální tvar doménového jména je (www.)subdomena.domena.cz.
Domény třetího řádu lze získat zcela bez poplatku (tedy zdarma), povětšinou i s nějakým diskovým prostorem (webhostingem) pro umístění fyzických souborů stránek. Zvolení vlastního pojmenování lze v tomto případě pouze u subdomény, koncová doména s příponou je daná zprostředkovatelem a není možné ji nikterak variabilizovat. (Tedy přesněji řečeno: někteří poskytovatelé umožňují tvar výchozí domény pozměnit, avšak úprava je omezena na konkrétní nabídku onoho poskytovatele. Zpravidla lze vybírat z okolo deseti domén. Subdoménové jméno je ryze vámi zvolené pojmenování, zde se fantazii meze nekladou. Jediné omezení může být způsobeno již registrací stejného jména jinou osobou před vámi.) Společnosti, které nabízejí hostovaní domén třetího řádu, je celá řada. Mezi ty největší patří bezpochyby Internet Centrum, Webzdarma nebo Webgarden.
A co ona kredibilita stránek?
Na otázku v nadpise není úplně jednoduchá odpověď. Pro uživatele internetu jsou již domény třetího řádu velmi známou záležitostí, a proto návštěvníci ze zkušenosti od těchto stránek neočekávají mnoho informační hodnoty. Povětšinou stránky tohoto ražení mají spíše testovací charakter a nikterak si neberou za cíl oslovit širokou veřejnost. Za sebe mohu říci, že pokud to se svým projektem myslíte opravdu vážně, vyplatí se zakoupit si doménu vlastní a provozovat svůj unikátní obsah jen pod svým doménovým jménem, kterého budete i vy samotným vlastníkem. Pokud se rozhodnete založit internetový obchod, jednoznačně doporučuji pracovat rovnou s doménou druhého řádu. Cena české domény se pohybuje v rozmezí dvou/tří stokorun za rok, což určitě není žádná velká finanční překážka, pokud to myslíte se svým podnikáním vážně.
A vyhledávače?
Stránky hostující na doménách třetí úrovně nejsou nijak penalizované. Pokud obsahují přístupný a unikátní obsah, mohou se umisťovat i na velmi hezkých pozicích na určitá klíčová slova. Ne nadarmo jsou právě domény třetího řádu využívány často jako satelitní weby, rozcestníky a reklamní stránky různých společností. Na druhou stranu musíte počítat s tím, že stránky na doménách třetí úrovně nebudete nikdy vlastnit úplně vy, takže veškerá vaše optimalizace (registrace do katalogů, PR propagace, linkbuilding) je ve výsledku velmi příznivá pro vašeho zprostředkovatele. Ranky a odkazové propojování se v rámci vztahu subdomény - domény hezky přelévají.
Závěr?
Pokud si tedy vše shrneme; domény třetího řádu se určitě nehodí pro prezentaci internetových obchodů či firem a rozhodně se nevyplatí do nich investovat nějaké větší finanční prostředky z pohledu optimalizace pro vyhledávače. Na druhou stranu se perfektně hodí pro satelitní weby či testovací stránky například vašeho osobního blogu, zápisníku či galerie. Pokud uvidíte, že je o stránky zájem, můžete si pak později zakoupit vlastní doménu druhého řádu a napojit ji na stávající hosting s vašimi stránkami – například výše zmíněný Webgarden toto umožňuje, není tedy nutné se ohlížet po nějakém jiném a novém placeném webhostingu.
Související odkazy: