<script type='text/javascript'></script>
Historie počítačových her je poměrně mladá, datuje se teprve do 20. století. Vývoj PC her jako takových, které si můžeme zahrát na stolním počítači, musel ujít dlouhou cestu. Zjistěte, jak šel čas s klasickými počítačovými hrami, jak je známe dnes.
Vývoj počítačových her v datech:
1947
Tento rok byl klíčový pro prvopočátek rozvoje. Vznikla první primitivní hra pro katodové trubice, kterou vytvořili Thomas Goldsmith a Estl Mann. Jednalo se o simulátor střel odpálených na cíl, přičemž hráč mohl měnit směr a rychlost střely. Hra fungovala na CRT monitorech a neměla grafiku v pravém slova smyslu. Terče, na které se střílelo, byly nakresleny na průhlednou fólii a přikládaly se k CRT. Tvůrci si hru nechali patentovat dne 14. prosince 1948.
1952
Britský profesor výpočetní techniky Alexander Shafto Douglas vytvořil hru OXO, jednoduchou grafickou verzi piškvorek, pro počítač EDSAC s grafickým výstupem na CRT. Profesor na hře ukázal možnou interakci člověka a počítače.
1958
William Higinbotham byl zřejmě prvním člověkem, který stál u zrodu her pro více hráčů (tzv. multiplayer). Ve své Národní laboratoři Brookhaven v New Yorku sestrojil návštěvníkům pro zkrácení dlouhé chvíle videohru Tennis For Two - zjednodušenou variantu tenisu pro dva hráče, kteří musí odpalovat míček přes síť pomocí velkého ovladače se dvěma ovládacími prvky.
1961
Tento rok byl zlomový. Skupina studentů MIT naprogramovala vesmírnou střílečku Spacewar pro dva hráče na tehdejší počítače DEC PDP-1. Můžeme ji považovat za první počítačovou hru na světě. Uprostřed hrací obrazovky se nacházela černá díra, která měnila gravitační pole vesmírného prostoru, a kolem ní se pohybovaly dvě vesmírné lodě. Cílem Spacewar bylo ovládat vesmírnou loď a střílet po svém soupeři, aniž byste spadli do černé díry. Hra byla uvedena na trh v roce 1962.
1969
Ralph Baer sestrojil první prototyp herní konzole s několika jednoduchými míčovými hrami, kterou bylo možné připojit k televizi.
1972
Nolan Bushnell a Ted Dabney vydali pod firmou Atari první komerční hru Pong. Černobílý stolní tenis, v němž hráči ovládali svislé plošinky pro odražení míčku, se dostal nejen do povědomí široké veřejnosti, ale také do herních automatů, firma jich prodala 19 tisíc kusů. Herní automaty byly obecně velmi oblíbené až do konce 80. let.
1978
Střílení do kosmických lodí s mimozemšťany nikdy nebylo zábavnější než se Space Invaders. Návyková arkádovka japonské společnosti Taito způsobila tak velkou mánii, že se zapsala do Guinessovy knihy rekordů jako neúspěšnější arkádová hra v historii.
1980
Další oblíbenou arkádovou hrou pro herní automaty je náš starý známý Pac-Man, jenž si na trhu vydobyl značnou popularitu mezi spotřebiteli. Ve stejném roce se počítačové hry dočkaly dokonce prvního trojrozměrného zobrazení. Hra Battlezone dala vzniknout novému žánru 3D her založených na vektorové grafice. Později následovaly další tituly Monster Maze, Pole Position nebo Dragon’s Lair.
1983
Představena první komerční síťová počítačová hra Snipes.
1985
Začaly se prodávat první přenosné herní konzole (tzv. handheldy) s různými druhy her, jejichž symbolem se stala logická hra Tetris a skákající instalatér Mario.
1987
Slavná adventura Maniac Mansion přinesla do herního světa nový druh ovládání postav myší a možnost alternativní konce příběhu.
1989
Výrobce Nintento zahájil prodej první kapesní herní konzole Game Boy s LCD displejem s rozlišením 160 x 144 obrazových bodů. Do konzole se zasouvaly vyměnitelné cartridge, které umožňovaly hry měnit podle libosti. Celkově se jí prodalo skoro 120 milionů kusů.
90. léta
V této době byl zaznamenán výrazný rozvoj počítačových her, jak je známe dnes, a to všech různých žánrů od akčních stříleček z pohledu první osoby (Doom, Duke Nukem, Quake), přes budovatelské strategie (SimCity) až po nejrůznější simulátory (Sims). V 90. letech se hojně rozmohly také online hry, které uživatelé mohli hrát přes internet ve webových prohlížečích.