<script type='text/javascript'></script>
Počítačová gramotnost Čechů není ve srovnání s jinými evropskými státy příliš uspokojivá, nicméně skoro každý Čech má zkušenost s nákupem přes internet. Podle čeho si Češi vybírají e-shop? A co hraje zásadní roli při nákupu?
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) uskutečnila ve spolupráci s firmou Nielsen Admosphere výzkum na téma "Výběr e-shopu z pohledu zákazníka", jehož výsledky zpracovala do přehledné infografiky.
Ankety E-commerce survey 2016 se zúčastnilo přes 1500 respondentů starších 15 let a dle výsledků v internetových obchodech alespoň jednou za rok nakupuje 89 % internetové populace, přičemž nejaktivnější skupinou zákazníků s 93% zastoupením jsou lidé ve věku 25-34 let. Za nimi následuje věková skupina 35-44 let.
Dobrý popisek se umí prodat!
Zásadním kritériem pro rozhodnutí, na kterém e-shopu nakoupíme, není překvapivě cena, ale informace o produktu. Jestliže je zboží adekvátně a dostatečně popsáno, naše rozhodnutí to ovlivní v 60 % případů. Cena zboží je sice také důležitá, ale není na prvním místě. Dále nás zajímá, zda je zboží skladem nebo zda získáme dopravu zdarma.
Spotřebitelé nenakupují bezhlavě pouze v jednom oblíbeném internetovém obchodu. Ještě před nákupem přes 62 % nakupujících využije služeb zbožových srovnávačů, aby nalezli nejvýhodnější cenovou nabídku.
27 % respondentů použije dokonce několik cenových srovnávačů a každý čtvrtý uživatel si před uskutečněním objednávky zjišťuje detailnější informace o prodejci.
Nejvíce se vracíme do stejné e-shopové „stáje“ pro oblečení
Do stejného internetového obchodu, se kterým měl uživatel dobrou předchozí zkušenost, se vrací jen jeden z pěti zákazníků, záleží však na konkrétním zboží.
Pokud se jedná o nákup oblečení, oblíbenému e-shopu dává přednost 27 % respondentů, při nákupu počítačů a notebooků je stejnému obchodu věrných 23 % lidí, zatímco u výběru sportovního vybavení zabrousí do totožného e-shopu jako při předchozím nákupu jen 17 % dotázaných.