Šampion ve hře go byl poražen počítačem

Štítky:

go hraVývoj počítačů, a výpočetních algoritmů obecně, jde neustále kupředu, což dokazuje zpráva o novém úspěchu počítačového programu. Algoritmus dokonce několikrát porazil lidského mistra v logické deskové hře go.

<script type='text/javascript'></script>


Vůbec poprvé v historii se počítačovému programu podařilo porazit profesionálního hráče deskové hry go. Program AlphaGo, jehož tvůrcem je společnost DeepMind patřící Googlu, zdolal 34letého elitního hráče Fan Hui z Číny celkem pětkrát za sebou. Programátoři pro úspěšný algoritmus údajně použili jiný přístup, než jaký je u těchto aplikací obvyklý.

AlphaGo se skládá ze dvou oddělených částí, které napodobují fungování lidského mozku. Program si představuje možný vývoj hry ještě před samotným tahem, spojuje jednoduché kroky do složitějších a řeší je paralelně. Zpracovává miliony odehraných partií najednou ve své mysli, aby byl schopný zvolit ten nejvhodnější tah. Dokonce odehrál i sám proti sobě mnoho her, takže posloupnost tahů řeší mnohem efektivněji. Tvůrci algoritmu uvádí, že v 57 procentech případů dokáže AlphaGo přesně určit následující tah svého soupeře.

Strategická hra Go pochází z Číny a její vznik se datuje do 2. tisíciletí před naším letopočtem. Hra je určena pro dva hráče, z nichž jeden má bílé kameny a druhý černé. Soupeři se střídají v pokládání kamenů na čtvercovou hrací desku, kterou tvoří 19 x 19 průsečíků, a snaží se získat co nejvíce bodů za ohraničené území a obklíčené kameny protivníka.

Jak uvedl americký server Guardian, porážku špičkového hráče počítačem v této asijské hře experti očekávali daleko později, jelikož existuje velké množství různých kombinací. Dalším z významných milníků umělé inteligence byl rok 1997, kdy šachový superpočítač Deep Blue od IBM porazil světového šachového velmistra Garyho Kasparova.

Neoznámkováno