Internetové obchody musí nyní nově při vrácení zboží vracet i peníze za poštovné

<script type='text/javascript'></script>


Evropský soudní dvůr dnes vydal rozhodnutí, jehož výsledkem je povinnost internetových obchodů vracet peníze za poštovné při vrácení zboží. Tuto informaci dnes přinesla televize Nova. Obchodníci tedy musí přepisovat obchodní smlouvy, aby se vyhnuli pokutám od České obchodní inspekce (ČOI). Nebylo-li by totiž toto rozhodnutí ze strany prodejců respektováno, mohou jim být uloženy nemalé sankce. "Podle nejnovějšího rozhodnutí Evropského soudního dvora jsou e-shopy povinny vracet vedle kupní ceny za zboží též poštovné a balné," říká Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest. Pro zákazníky však stále platí povinnost platit poštovné při odesílání zboží zpět prodejci.

Nejnovější rychlozprávy

Obrázek uživatele Jiří Molnár

Za sebe si myslím, že to není šťastné rozhodnutí. Nechci se prodejců bůhví nějak zastávat, ale když se na situaci podíváme trochu z extrému: za chvíli by mohli také do zákona zanést to, že si lidé mohou nechat proplatit i benzín kvůli osobnímu převzetí zboží, které si přes internet objednali a posléze vrátili. Je to trochu extrémní (a jistě se vám to zdá i zcestné), ale když se na to právě podíváme z druhé strany - prodejcům tím vzniknou škody, protože poštovné není pro ně, ale pro zásilkou společnost, která zboží distribuuje. A to nemluvě o papíru nutnou k zabalení/administrativě zboží a té práce, kterou musí odesílatel vynaložit a která tak vrácením přijde vniveč. (Zásilkové společnosti peníze určitě vracet prodejcům nebudou.) A jelikož čeští zákazníci velmi rádi zneužívají zákonem danou 14 denní lhůtu na vyzkoušení zboží (a vrácení bez udání důvodu), nestojí jim v cestě nyní už nic, aby si k tomu nezvolili nejdražší způsob dopravy (když se jim to ve finále stejně vrátí nyní všechno).

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk

Naprostý souhlas. Ze strany kupujícího skvělé, ze strany prodejce jako podraz od naší svaté Evropské U(ser)nie. Jako by prodejce tratil málo už jen tím, že vrácené zboží je rozbalené a tudíž prakticky neprodejné za plnou cenu..

Obrázek uživatele David Ryvola

No, ono za plnou cenu. Dvakrát se mi stalo, že jsem vracel sluchátka - a ta bohužel nešla rozdělat jinak, aby se obal nepoškodil (u těch druhých jsem byl sakra opatrnej, aby se obalu nic nestalo), takže jsem je v podstatě vracel jen rozbalené a stejně mi bylo strženo u obou případů 10% z kupní ceny.... :-/

Ale to samozřejmě odbočujeme od tématu poštovného ....;)

Obrázek uživatele radekast

Je to naprostý nesmysl - zákazník si objednal zboží a dopravu, zaplatil za zboží a za dopravu. Zboží obchodníkovi vrací, ale dopravu přeci vrátit nemůže. Je proto nesmyslné, aby prodejce vracel peníze za službu, kterou zákazník vyčerpal. Těším se na první soudní spor, pravděpodobně to skončí u ústavního nebo výš, protože je to nevyvážené a práva jedné skupiny jsou na úkor práv druhé skupiny. V konečném důsledku to stejně nakonec vše zaplatí zákazník, který si zboží ponechá, protože obchody budou nuceny promítnout vracené poštovné do ceny.

Obrázek uživatele Lukáš Hynek

Provozuji internetový obchod a jsem zděšen ze zákona, který nařizuje vracet poštovné. Proč máme my platit za chybu zákazníka? Často se stává, že zákazník špatně objedná a chce zboží vyměnit či vrátit. Když si byl vědom toho, že mu poštovné nikdo nevrátí, tak byl opatrnější při výběru a měl snahu se zeptat. Nyní si řekne, že se mu vyplatí si věc vyzkoušet a následně vrátit čímž způsobí škodu eshopu a dá vydělat dopravci. Další věc ze které mám hrůzu je, že se zvýší počet vykutálených zákazníků, kteří si chtějí zboží jen vypůjčit (ne vše je v obalu a je nutně poznat jejich použití). Chápu ochranu spotřebitele a je velmi nutná, ale měla by být i nějaká ochrana obchodníka!!! Je to velmi nefér situace!

Obrázek uživatele Anonymní uživatel
[7664] škoda

Od doby, co bylo ustanovení nutné zapracovat do našich obchodních podmínek, do dnešního dne, máme tímto způsobenou škodu 8700 Kč za poštovné, balné a ostatní náklady nepočítaje.

Obrázek uživatele Kučera Ivan

Tohle je už vrchol! Copak jsme ovce, abychom si nechali líbit, v klidu tolerovali takovouto hovadinu a výplod nějakých chorých mozků z EU??? Na co sedí naši poslanci za ty neskutečné peníze v Evropském parlamentu a jiných institucích??? Nevidím jediný důvod, proč se tyto platby přesunuly na prodejce. To zavání komunistickým pohledem na obchodníka=vykořisťovatele. Kdyby s tímto nápadem přišla KSČ, tak se nedivím. Že to napadne i Brusel to bych nečekal. Na koho se co nejúčinněji obrátit u nás a vyjádřit názor prodejců?

Obrázek uživatele Anonymní uživatel

Je to naprosto správné, po internetu nelze zboží ani prohlídnout ani vyzkoušet a pokud prodejci nasazují až 3x větší opštovné, než platí doprvaci, pakzákazník v dobrém úmyslu zboží vyzkoušet, neb jinou možnost nemá, platí i přemrštěné poštovné. Pokud by náklady na dopravu byly reálné, nemuselo by se přistupovat k tomuto nařízení