Mass Effect 2: Příběh pokračuje...

ME2 logoBioware je bezpochyby jednou z největších velmocí na herním trhu. A to převážně ve sféře RPG her, které dokážou hráče vtáhnout do děje bez sebemenších obtíží. Přesně tento vydavatel se blýskl v nedávné době hrou, která mne dokázala zabavit na cca 40 hodin, což se dlouho žádné hře nepovedlo. Ano, řeč je o Mass Effect 2...

<script type='text/javascript'></script>


Již v úvodu vás musím upozornit, že pokud si chcete pouze přečíst, jak na tom je hra graficky a ze strany provedení, jednoduše to nepůjde. Nerad ve svých článcích prozrazuji mnoho z děje, ale u této hry to zkrátka musím, ač chci nebo ne, spoilery se zde objeví.

Mass Effect 2 je hra komplexně propracovaná s mnoha skrytými detaily, kterých si možná nikdo ani nevšimne, ale pro ty, kteří dohráli první díl této trilogie (třetí díl by měl vyjít nejpozději do dvou let), je to příjemným překvapením a zpestřením. Již tyto detaily ukazují na puntičkářství, s kterým autoři hru tvořili.


Mass Effect 2

Na prvním díle mě nadchlo snad ze všeho nejvíc zpracování vesmíru, ras a kultur. V druhém díle autoři nepokulhávají. Přibyly nové planety, možnosti, rasy a informace k nim poskytnuté, které si vždy můžete přečíst v osobním deníku, což dodává hře na autentičnosti, a čímž vás hra pohltí a jste ochotni věřit, že kdesi ve vzdálených mlhovinách se nachází cizí rasy, kultury a civilizace.


Mass Effect 2

O grafickém provedení hry se zmíním jen okrajově, než přejdu k samotné příběhové linii (nemusíte se bát úplného rozuzlení, jen se o příběh nepatrně opřeme), protože zde je Mass Effect 2 v mých očích perfektní, stejně jako na svou dobu byla jednička, která i dnes vypadá po grafické stránce opravdu slušně a vůbec ne zastarale. Díky propracované grafice, která vás provází celou dobu, na rozdíl od drtivé většiny her, kde graficky hezky vypadají jen renderované filmy, si připadáte, jako byste sledovali film. Ale se zásadním rozdílem: tento "film" můžete vy sami ovlivňovat, jak se vám zlíbí. Dialogy vypadají zkrátka úchvatně, mimika postav pracuje na jedničku, propracovaná fyzika a rozmanitost ras, přičemž každá postava je z grafického hlediska a individuality skvostným dílem, mne u hry držely snad stejně pevně, jako příběh.


Mass Effect 2

Příběh sám o sobě je prostý: hlavní hrdina bojuje proti nepřátelům, aby zachránil svět. Ovšem díky vedlejším misím, které přidávají hře přibližně 30 hodin herního času navíc (10 hodin jen základní příběhová linie), se ze hry stává zábava na zatraceně dlouhé zimní večery.


Mass Effect 2

Příběh se odehrává několik let po prvním díle, kde jste jako velitel Shepard zachránili Citadelu (ústřední bod vesmíru, kde se scházejí všechny rasy na neutrální půdě) a tedy celý vesmír před vyhlazení před mocnou rasou Reaperů, kteří vždy po milionech let vyrazí na výpravu napříč vesmírem a zničí veškerý život, když dosáhl určité úrovně. Takto se to opakovalo nekonečná tisíciletí, či dokonce milionletí, až vy jste tomu učinili přítrž.

Bohužel, Repaeři nebyli zničeni. Vy, jako Shepard (hlavní hrdina může být žena, či muž, příjmení proto už i u tvorby postavy zůstává nezměnitelné) jste zničili jen jednoho mocného ničitele. Hrůzy však ve vesmíru číhají dál. A je jich mnoho a mají plány.


Mass Effect 2

Když v prvním díle Reapeři útočili, využívali biomechanické roboty Ghety, kteří byli stvořeni dříve mocnou rasou, z které se nyní, poté co se proti nim jejich výtvory obrátili, stala kočovná rasa bez planety, kde by kvůli svým specifickým potřebám mohli přežít. Zde byli Ghetové vašim hlavním "hmatatelným" nepřítelem, do kterých jste jako jediných mohli vystřílet zásobníky, použít proti nim své biotické schopnosti, či poslat na ně své výtvory jakožto mechanik, předtím, než se objevili Reapeři.


Mass Effect 2

Nyní je hlavním nepřítelem rasa zvaná Kolektoři. O této hmyzí rase se nikdy moc nevědělo, vždy byli tajemstvím a lidi s nimi měli problémů poskromnu. Málokdo se s nimi setkal a hledat je bylo "jako nalézt prd ve vířivce". Nyní se ovšem začali objevovat v okrajových částech galaxie, či dokonce blíž k Citadele. Zde tedy začal váš nový úkol, jako velitele Sheparda – vyšetřit podivné chování Kolektorů, kteří unášejí celou populaci z planet bez zjevných důvodů.


Mass Effect 2

Když jsem výše zmínil vedlejší mise, měl jsem na mysli sestavování týmu. Ten je potřebný pro váš finální střet s nepřítelem, abyste přežili a opět zachránili vesmír. V těchto vedlejších misích cestujete z planety na planetu a sháníte výjimečné lidi, bez kterých by to jednoduše nešlo. Samozřejmě sestavením schopné posádky vaše starosti nekončí. Každý z nich má určitou minulost, problémy, či resty, které je nutné vyřešit, aby mohl klidně spát. Vy v tomto úkolu své posádce pomáháte, co vám síly stačí. Cestujete tedy opět z planety na planetu, lovíte dávné vrahy, usmiřujete rodiny, mstíte přátele, či jen vyhledáváte zmizelé příslušníky rodin. Samozřejmě jsou tyto mise, kdy pomáháte společníkům nepovinné a vy je můžete přeskočit. Samozřejmě se ale vyplatí je dělat. Nejen že si umocníte zážitek ze hry, zjistíte nová fakta, dostanete se k novým zdrojům informací, díky nimž můžete vylepšit loď, posádku, ale i sebe, ale také získáte tolik potřebnou loajalitu. Bez té se vám nikdo nenabídne při finálním střetu na sebevražednou misi, abyste uspěl, či vám nikdo nepomůže ze šlamastiky, anebo vám neposkytne osobní informace, které můžou být klíčové.


Mass Effect 2

Tato hra mne jednoduše pohltila a vtáhla do děje a nejednou jsem se od ní nemohl "odlepit". Pro ty, kteří si hru zahrají, bude jistě nezapomenutelným zážitkem, nejen díky své filmové výpravě, propracovaným postavám, či do detailů promyšleným světům. Hra uspokojí jistě každého příznivce sci-fi a RPG, či dokonce akčních her. Nasytí vás zážitky z mezihvězdných intrik a připraví vám mnoho složitých rozhodnutí, které ovlivní další příběh. Dokonce, pokud jste hráli první díl Mass Effect, můžete si postavu importovat a rozhodnutí, které jste učinili, se projeví i zde ve druhém díle.


Mass Effect 2

Závěrem bych hru doporučil všem, kteří váhají, či se snad nudí, a nebo si chtějí jednoduše zahrát pořádné RPG s akčními prvky, skvělou grafikou a silným příběhem.

Neoznámkováno

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk
[1880] skoro fuj

velkým problémem této hry, ale vlastně dnes skoro všech her je, že díky tomu, že jsou primárně dělány pro konzole, jsou po grafické stránce extrémně zkripleny :( bohužel ME2 hodně utrpěl hlavně na texturách a pokročilých efektech DX11 API, které právě kvuli DX9 konzolím nebyly ve většině případů použity.. je to velká škoda, rád bych viděl jinou hru než crysis, jež pořádně zahřeje grafické karty.. dnes totiž není žádný důvod kupovat silné grafiky a mě bohatě stačí levná HD4670 na všechno, co chci hrát..
ME nebyla nikdy hra pro mě, ale to že graficky je podprůměrná mě mrzí.. technologie i hardware na to jsou, ale když jse hry dělají jen pro zisk..

Obrázek uživatele TheALuminium

Ne vždy musí vypadat perfektně. Já bych dal radši přednost obsahu, protože vymyslet dobrý obsah je dneska vzácnost a graficky na tom hra vůbec špatně není.

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk

tak já to myslím jinak.. nemám nic proti grafice této hry, vypadá famózně a i příběhově je velmi zajímavá, ale mohla by na tom být líp.. kvůli konzolím je grafika hry nuceně zprzněna, aby konzole zvládaly jak výkonově, tak technologicky.. a to je trochu škoda ne? :) už je na čase aby přišly nové konzole a na staré se prostě hry už přestaly dělat.. jinak to prostě nikam nevede, grafika i výkon grafických karet bude stagnovat..

Obrázek uživatele Jiří Molnár

Kvůli konzolím? Já jsem si vždycky myslel, že jsou to právě PCčka, kdo dotahují grafické zpracování her. Proč jsou teda nejdříve hry pro konzole a pak až teprve pro PC (není tomu tak vždy, já vím...)? Když jsem viděl GTA4 nebo nyní aktuální Heavy Rain na PS3, byl jsem doslova šokovaný grafickým provedením. A proč se řada her pro PC ani neudělá a zůstane jen pro konzole? Myslel jsem si, že je to dáno potencionální HW náročností... :$ Nebo ne?

Obrázek uživatele TheALuminium

Ani ne, to je hlavně o prodejnosti titulů a na PC se hodně crackuje, ale na konzolích oproti PC minimálně, takže je výhodnější vydávat hry pro konzole.

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk

Ali na to kápl..

jen Ali nechápu - ty nemůžeš použít "odpověďět"? :P pro zachování integrity debaty.. nikdy to neděláš a pak diskuse vypadá všelijak, když Jome to dělá a já vždy kromě diskusí s Tebou :D

abych se vrátil k Jomemu - ano hra vjde první většinou na konzoli a na PC se dotahují úpravy a efekty navíc, HD textury atd.. jenže protože se primárně dělá pro konzoli, primárně se dělá DX9 a vše, co obsahuje třeba DX10 a 11 se musí dohnat potom.. a to zabere dost času, takže se většina z toho neudělá..
proto jsou také skoro všechny hry stále dostupné pro PC jako DX9tký, protože tak byly dělaný primárně a kdyby ne, stejně by na DX9 byly zkonvertovaný kvuli konzoli, takže je to takový snadný bonus pro hráče s dnes už neschopným hardwarem a XPčkama, aby si to mohli zahrát..

až se na PC začnou dělat hry pro PC, bude každý herní engin rovnou založen na DX11 a podporovat všechny jeho vymoženosti do nejmenšího destajlu.. konverze na DX10(9) PC hru by pak znamenala jen pár odřezků, o zbytek by se postaral sám DX.. pro kovnerzi na DX9 konzoli ale by bylo potřeba odřezků mnohem víc.. lowdetail textury asi nebude z HD problém udělat, ale je třeba lowpoly modely a LOD parametry a modely celého prostědí jsou na konzoli také uplně jiné.. jenže stále je jednodušší ošmikat to pro konzoli, než to přikreslit pro počítače..

jenže jak Ali řekl, na konzolích se prodává, na počítačích se předvádí.. crackování je vlastně všudypřítomné a jsou to strašné peníze, co ty firmy ztratí.. ne že bych neměl cracklé hry, ale Underground 1 v době vydání Carbonu nacrackovanej už nikoho žrát nebude.. když si ale někdo za pár dní stahne BF BC2 a nacrackuje ještě dřív, než se to vlastně doveze do českých obchodů, to už je trochu silnější kafíčko.. a proto se jede na konzole.. ty vlastně nemají systém podobný Windowsu, kde si user dělá co chce a kde se dá primitivně sledovat data v ramce a není problém do pár dní přečíst celý zakódovaný zdroják.. to u konzolí se na to musí hardwarově a pouze velmi málo lidí má načipovanou konzoli nebo tvrdě přehraný firmware.. konzole totiž nic jako reflash biosu či reinstall systému na jakoukoliv verzi prostě neumožňují, firmware je tam v hardwarové povobě čipu a to je hlavný výhoda..

proto se hry dělaj na konzole a jsou tako degradovány jejich PC verze.. se podivej na Unigine Heaven benchmark.. to je vlastně skoro PC hra.. a ta grafika se s dnešními PC hrami moc rovnat nedá.. a to nejde jen o tesselaci, ale hlavně o tesselaci :) jenže tou se nemá smysl při vývoji zabývat, dkyž děláš hru pro konzoli a to se pak tesselace nerozšíří a nebude mít prioritu pro HW podporu grafiky.. a že tesselace je extrémní boom v kvalitě grafiky je vám doufám jasný.. :) pokud budete chtít,, mohu vá trochu podrobnějc popsat vymoženosti DX10 a 11, kterými hry zkonvertované z konzolí "netrípí", včetně výhod tesselace ;)

Obrázek uživatele Jiří Molnár

Pokud napíšeš něco k tomu třeba na svůj blog, bude to super. Rád si o tom něco přečtu.
Děkuji moc za vyčerpávající odpověď... ;)

Obrázek uživatele lancelot202

No co se týče příběhu, teda abych se přiznal jsem ani jeden ME nehrál, ale ten příběh, co jsem tu četl mi připomíná Stargate Atlantis. Tam taky wraithi napadali různé planety, když se ta civilizace dostala do určité úrovně vyspění a pak si na nich smlsli. Mno...udělat v téhle době originální příběh je fakt těžký, ale ty scy-fi mi připadají hodně podobný a originalitu už moc nevidím.

To byl jen můj názor, co se týče příběhu, ale jinak hra mě láká. Nejsem ten typickej týpek, co přeskakuje intra a různá videa jen aby konečně mohl někomu ustřelit hlavu.

 

Obrázek uživatele Ondřej Čepelák

Jen co se týče SGA, není pravda, že wraithi zničili planetu, jakmile dosáhla určité technologické úrovně. Na rozdíl od ME2 v SGA wrraithi "sklízeli" planety po své hibernaci, tudíž jejich řádění bylo závislé na hladu, nikoliv technologické úrovni dané planety. Proto myslím, že to podobné není ani zdaleka, jde teoreticky o jiný princip a Kolektoři a Wraithi nemají zdaleka nic společného. Já to rozhodně tak vidím, protože jsem příběh hrál.

Ale co se týče originality, máš jistě pravdu. Dnes je obtížné najít kvalitní sci-fi s neokoukanou zápletkou, či něčím, co již nepřipomíná něco jiného. Každopádně podle mého názoru nejlepší sci-fi (romány) vznikali do roku 80 a už nejde vymyslet nic dokonale originálního. S tím se musíme smířit :)))

Obrázek uživatele Tomáš Bohuněk

jen co se týče té originality - všechno už bylo vymyšleno, a to co nebylo, to není tak jednoduché vymyslet :)

bohuežl je to tak těžké, že se to podaří jen náhodně.. však se podívejte kolik vynálezů a objevů učinilo lidstvo za posledních sto let při tom počtu lidí.. nemůže prostě každé herní studio objevit další Ameriku, ale komu se to povede, dostane se na čas na vrchol :)

Obrázek uživatele lancelot202

Jo, jako já myslel, že wraithi nenechali nikoho, aby se technologicky vyvinul a stal se hrozbou. A s tím hladem jsem taky říkal smlsli si :). To je jen, aby si nikdo nemyslel. Je docela někdy těžké pochopit toho druhého.

A co se týče tý originaliti, kdyby nad tím někdo pěkně dlouho přemýšlel, řekl bych že bychom na něco přišli. Chce to jen dát hlavy dohromady. Ale jinak mass effect jak už jsem říkal může být pěkná hra, jen si to chce zahrát, ale v poslední době nemám čas ani si dojít na záchod :)