Ve většině obchodů probíhá nakupování víceméně stejným způsobem. Nejprve musíte v katalogu vyhledat to zboží, jehož koupi hodláte zrealizovat. Následně jej vložíte do jakéhosi imaginárního košíku, určíte způsob dopravy a placení, a pak už jen potvrdíte objednávku.
Katalog zboží Na stránkách internetového obchodu máte většinou k dispozici buď přímé vyhledávání, nebo procházení jednotlivých kategorií onoho zboží. Například byste si chtěli zakoupit LCD monitor, avšak nevíte ještě přesně který. Předpoklad výhodné koupě je správná volba dobrého poměru cena/výkon. Seznam odpovídajících výrobků máte možnost si seřadit například podle ceny, a v některých internetových obchodech i podle oblíbenosti. Speciální nabídky jsou většinou nějak barevně označené - jsou to především ty, které má obchod k dispozici za speciální cenu. Přehled výrobků si můžete zobrazit buď jako miniatury s obrázky nebo jako tabulkový výpis. Avšak jedinou výhodou tabulkového výpisu je možnost velmi rychlého procházení. Na jednom řádku máte cenu, název výrobku a parametry. Chcete-li se dozvědět o daném výrobku více, stačí naň poklepat a nechat si zobrazit podrobnosti. Kromě více obrázků by zde také neměly chybět všechny parametry nebo informace, doba záruky (i pokud je výrobcem rozšířena např. na 3 roky), cena s DPH i bez, ale i poplatek za elektroodpad. Velmi důležitý je ovšem termín doručení. Velké oblíbené e-shopy uvádějí nejen, zda-li mají zboží skladem, ale i počet kusů, a případě do kolika dnů by mělo být zboží doručeno objednavateli. Někdy můžete zhlédnout i graf s vývojem ceny za posledních pár měsíců a máte tedy přehled nad tím, jak výrobek za poslední dobu zlevnil. Opravdu dobré a seriozní internetové obchody nabízí pod výrobkem navíc jakési fórum či diskusi, kde se mohou majitelé onoho výrobku podělit svými zkušenostmi, ať už kladnými nebo zaplakat nad výdělkem. Zároveň zde máte možnost se zeptat přímo prodejce na případné doplňující informace nebo radu. Žádný komentář neberte vážně, jde spíše o orientační poznámky. A to z toho důvodu, že názory vícera lidí se mohou velmi lišit. Pokud měl někdo s výrobkem smůlu a nepřinesl mu blažené uspokojení, nemusí to ještě nutně znamenat, že je výrobek nekvalitní. Zákon vám umožňuje výrobek do 14-ti dnů vrátit, pokud nekupujete "na firmu", ale jako soukromá, fyzická osoba. Doprava a placení Vložíte-li zboží do "košíku", tak vás některé obchody vyzvou k registraci. Registrace se nebojte, zadáte jméno, adresu, a pokud nutno i některé ostatní údaje, které jsou potom později použity k fakturování. Budete-li ve stejném obchodě nakupovat i později, stačí se již přihlásit pod svým jménem a nebude vás již žádná registrace strašit a nutit vás ji znovu vyplňovat. V dalších krocích vám bude nabídnut způsob platby a dopravy. Na poštovném můžete ušetřit, pokud si objednáváte více zboží jedním balíčkem. Pokud preferujete nákup na splátky, budete ještě muset vyplnit údaje pro zpracování ke schválení úvěru. Většinou vám ihned poté přijde e-mail s potvrzením o předběžném schválení úvěru s úvěrovou smlouvou. Tu si vytiskněte, podepište a zašlete na adresu. E-mailem vám také bude sdělen podrobný návod jak při nákupu na splátky postupovat. Budete-li platit kartou, nemusíte být tímto způsobem platby vyděšeni. Pokud je obchod certifikován, nemáte se čeho obávat. Už jen pouhý fakt, že stránky obchodu vypadají profesionálně a mají tu možnost nabízet splátkové úvěry, naznačuje, že se nejedná o nějakého rádoby podnikatele, ale o poněkud velkolepější společnost. Na druhou stranu byste při placení kartou měli dodržovat jistá pravidla. Nikdy nezadávejte váš PIN, ten je určen pouze pro výběr z bankomatu nebo placení v kamenném obchodě. Požadován bude pouze kontrolní kód, což je trojčíslí na zadní straně karty. Nákup provádějte zásadně na svém osobním počítači, nikoliv v internetové kavárně, a pro jistotu ani v práci. Jednáte-li raději opatrně, můžete si buď domluvit osobní převzetí zboží přímo na prodejně nebo doručení formou dobírky. Pokud je zboží skladem, mělo by vám přijít do dvou až tří dnů.
Následujícím řádkům věnujte prosím zvýšenou pozornost:
Vaše práva při nákupech on-line Internetový obchod má přesně definovaný nákupní řád a obchodní podmínky. Pokud něčemu nerozumíte a rádi byste se dopídili k jasnému závěru, nebojte se kontaktovat prodejce. Pokud vám vysvětlení neposkytne či nebude na váš dotaz jakkoli reagovat, jednoduše nakupte zboží jinde. Na některých stránkách najdete, že nemáte právo vrátit zboží do 14-ti dnů bez uvedení důvodu, pokud jste odebírali zboží na prodejně. V tomto případě máte však plné právo na vrácení zboží, jelikož podle zákona není důležitý způsob převzetí zboží, ale způsob objednávky. Pro podrobnější informace zavítejte na stránky Sdružení obrany spotřebitelů www.spotrebitele.info, kde najdete všechny relevantní informace, a to dokonce i na vyžádání.
Recenze a uživatelská hodnocení obchodů
Pokud vybraný portál neznáte a nemáte s ním žádné zkušenosti, může být velmi přínosné věnovat chvíli také průzkumu existujících referencí. Důvěryhodnost je možné ověřit skrze uživatelské recenze nebo prostřednictvím dostupných srovnání internetových obchodů. Určitě je vhodné zaměřit se na možnosti vrácení zboží, reklamace, celkové obchodní podmínky nebo hodnocení zákaznického servisu.
Výborně popsaný postup pro nezasvěcené nákupčí na internetu :)
Nechci polemizovat o popsaném postupu při nákupu přes internet.To je v pořádku,jak se říká.Mám ovšem jinou,spíše zápornou zkušenost při nákupu od jedné firmy.U této firmy jsem musel asi 3krát reklamovat dodání zboží.Na konec to dopadlo tak,že jsem zboží vůbec nedostal.Vysvětlování firmy bylo velice špatné,až neadekvátní vůči zákazníkovi.Podal jsem na tuto firmu podnět k ČOI.Firma dostala pokutu,což bylo vše,čeho jsem dosáhl.Toť moje zkušenost v nákupu přes internet.Na závěr chci dodat,že samozřejmě všechny firmy nejsou stejné.Já už ale po internetu nenakupuji.
Můžete nám napsat název té firmy? Váš postřeh se jistě bude dalším návštěvníkům hodit, děkujeme.
Jedná se o firmu-Sconto Ostrava.Dále bych už to nerozváděl.