Společnost Google pověřila firmu Boston Consulting Group (BCG), aby provedla nezávislou studii zabývající se vlivem internetu na českou ekonomiku. Studie mimo jiné také přinesla zajímavá čísla týkající se aktivity českých uživatelů na internetu…
<script type='text/javascript'></script>
Díky tomu, že se průběhem času internet dostával čím dál hlouběji do českého podvědomí a dnes je téměř neodmyslitelnou součástí našeho každodenního života, se vytvořily dobré základy pro možnosti online obchodování. Tyto služby výrazně přispívají k posunům ekonomických ukazatelů a ovlivňují ekonomický vývoj naší země.
Nyní trocha čísel
Studie nám také poskytla čísla týkající se činnosti českých uživatelů na internetu. Počet aktivních uživatelů na internetu se v České republice pohyboval ke konci roku 2010 kolem 6,5 milionu. To je téměř dvojnásobné číslo oproti roku 2004. Z toho 80% využívá internet převážně k elektronické poště a 70% vyhledává na internetu zboží a služby. Přibližně 50% věnuje svou pozornost internetovému zpravodajství a skoro 25% využívá internet k levným online telefonním hovorům. K tomu stráví průměrný člověk na internetu přibližně hodinu denně.
Co se týče samotného připojení na internet, Česká republika například oproti západní Evropě poněkud zaostává; u nás se totiž penetrace internetu pohybuje kolem 60%, kdežto na západě kolem 70%, a na severu dokonce 80%. Na druhou stranu si nevedeme tak špatně - jsme například před Polskem a Ruskem. Je však nutné zmínit, že v České republice se internet nevyužívá rovnoměrně (téměř dva miliony lidí v ČR nikdy nebyly na internetu).
Mezi onu aktivitu patří samozřejmě i online nakupování zboží a služeb. V této oblasti jsou sice Češi oproti vyspělejším zemím poněkud skromnější (to je určitě pochopitelné), ale i přesto patříme v Evropě k těm aktivnějším; například v roce 2009 jsme na internetu utratili 37 miliard Kč, což činní 19 000 Kč na osobu. Nejoblíbenějším způsobem platby je poté dobírka - až 50% všech plateb.
Vzestup internetu prospívá nejen spotřebitelům, ale zejména také malým a středním internetovým obchodům - díky možnostem přístupu těchto firem na větší trhy například skrze internetovou reklamu. Tento jev je zřejmý i v naší republice, a to dosti značně; až polovinu všech příjmů země v této oblasti za roční období vytvářejí právě malé a střední podniky, přičemž zaměstnávají zhruba 62% zaměstnanců. Podniky, které jsou na internetu aktivní (zvyšují svou inzerci, online nabídku, snaží se o zkvalitnění služeb apod.), mají daleko větší růst příjmů. Dnes má téměř 80% firem webové stránky, 56% má profil na internetovém katalogu, 37% využívá reklamu ve vyhledávačích, 18% inzeruje skrze e-mail a 14% využívá bannerové reklamy. Internet tedy prospívá společnostem a poskytuje jim výhody.
Vize do budoucna
Jak jsem se již zmiňoval v úvodu, internet je dnes neodmyslitelnou součástí naší společnosti. Ovšem to neznamená, že by ztratil potenciál k dalšímu růstu; lze odhadovat, že se postupně bude zlepšovat důvěra v online nakupování (mnozí, kteří používají internet, na něm neutrácejí peníze např. díky špatným zkušenostem, strachu apod.). Zároveň se bude zlepšovat bezpečnost plateb, dostupnost služeb, celková spolehlivost, a nakupování se zároveň zatraktivní. To přiláká více jedinců, čímž se vliv internetu ještě zvýší. Výzkumníci odhadují, že česká internetová ekonomika poroste přibližně o 12% ročně. A pokud celkový HDP poroste o 3,5% ročně, budeme v této oblasti dosahovat v roce 2015 zhruba 250 miliard Kč (přibližně necelých 6% HDP). Hlavní hybnou silou bude větší počet lidí, kteří budou více na internetu utrácet.
V případě většího zájmu o další přesná čísla, grafy a tabulky, není nic snadnějšího, než si celou studii přečíst (formát PDF). :)
Internet rulez, 2 milióny lidí nikdy nebylo na internetu, tak to je jasný máme tady batolata a lidi na venkově.